Pro dopravu v současnosti je charakteristické odstraňování namáhavé ruční práce a převádění práce lidí na práci strojů a mechanismů.
Soukromý vůz pro přepravu uhlí Vítkovických kamenauhelných dolů, zařazený u ČSD jako řada Kes okolo roku 1920 |
Již v sedmdesátých a osmdesátých letech devatenáctého století vznikají malé a jednoduché dvounápravové vozy, často s dřevěným spodkem, jejichž vozová skříň má v krajních třetinách dno skloněno směrem od čelnic ke středu podlahy. Stará rakouská řada Kn má toto uspořádání podlahy kombinováno s bočnicemi, jejichž 25 cm vysoká horní část se dala při vykládání sklopit dolů; jinak se uhlí, vlastní tíží sesypávané ke středu podlahy, ručně vyhazovalo bočními dveřmi. U dokonalejší řady Ka byla podobně vytvořená násypka ve střední části podlahy uzavřena vodorovnými podlahovými klapkami, takže náklad bylo možno vysypávat na kolej a dále do zásobníku. Charakterem provozu
Soukromý vůz pro přepravu koksu ostravské takzvané montánní dráhy z roku 1942 |
Souvislejší vývoj výsypných vozů je však možno sledovat na vozových parcích jednotlivých důlních a hutních provozů, nikoli na veřejných dráhách tvořících postupně celostátní síť. Tam se výsypné vozy až do období druhé světové války vyskytovaly zcela ojediněle, a to ať máme na mysli vlastní výsypné vozy jednotlivých drah nebo vozy podniků mající na tyto dráhy přechodnost. Tak např. zmíněných vozů řady Kn měly celé bývalé Rakouské státní dráhy v roce 1890 v provozu 100 kusů s ruční brzdou a 100 kusů bez brzdy, řada Ka čítala celkem 25 vozů. Nejinak tomu bylo po první světové válce. V parku ČSD se vyskytovalo 100 dvounápravových výsypných vozů označených Us 7-84100 až 199 a další vůz Us 7-84200 poněkud menších rozměrů. Zmíněná série pocházela z let okolo počátku první světové války a za Rakouska byla značena řadou Kes (čísla 301-000 až -100). Obě železniční správy tyto vozy řadily k tzv. uhlákům, přičemž jejich samovýsypnost odlišovaly malým písmenem s.
Soukromý vůz pro přepravu uhlí Ostravskokarvinských dolů, zařazený u ČSD Jako řada St, z roku 1952 |
Tehdy však již konstrukční kancelář závodů Tatra vyvíjela nové základní typy výsypných vozů; byla to řada Sa pro přepravu štěrku, Sáv na rudu a vápenec a St na uhlí. Společným znakem všech řad byla vozová skříň o průřezu X; přepravovaná hornina byla na vozech uložena poměrně vysoko, avšak vysypání celého obsahu se mohlo uskutečnit na kterýkoli bok.
Výsypný vůz Československých státních drah. řady Wa s ručním ovládáním vyprazdňovacích klapek |
Porovnejme si základní parametry vozů:
Řada | - | Sa | Sav | St |
Hmotnost lož. vozu | t | 68 | 80 | 40 |
Hmotnost vozu | t | 20 | 23 | 12 |
Ložná hmotnost | t | 48 | 57 | 28 |
Ložný prostor | m3 | 27 | 35 | 31 |
Předpokl. hustota nákladu | t/m3 | 1,8 | 1,6 | 0,9 |
Z porovnání vyplývá, že vozy určené pro přepravu uhlí musí mít relativně velký ložný prostor, protože uhlí ve srovnání se štěrkem nebo rudou je podstatně lehčí. Zatímco ložné prostory všech tří řad se téměř shodují, vůz určený pro uhlí mohl být jen dvounápravový. Konstrukce vozu řady St, jednoduchá, avšak pevná a moderní, pochází z let 1947—1948.
Výsypný vůz Československých státních drah řady Wap s pneumatickým ovládáním vyprazdňovacích klapek |
Předpokládané rozšiřování přepravy uhlí po celostátní železniční síti a snaha po mechanizaci vykládání vedly k souběžnému vývoji podvozkového vozu pro přepravu uhlí. Poměrně velký ložný prostor (75 m3), odpovídající čtyřnápravovému vozu, si vyžádal opuštěni původní koncepce vozové skříně a její nové uspořádání se střechovitou podlahou, s průřezem podle písmene W. Také v tomto případě se konstruktéři mohli opřít o některé starší, případně zahraniční konstrukce (systém Talbot), takže nový vůz pro ČSD, označený řadou Wa, byl moderní a technicky dotvořený. Dodávky byly podobné jako u vozu řady St: v padesátých letech ČSD přibývala v průměru necelá stovka vozů ročně; teprve léta šedesátá znamenají vytváření souvislého parku těchto vozů.
Výsypný vůz ČSD řady Wap posledního provedení pro nejvyšší rychlost 100 km/h |
Napsal : ing Zdeněk Maruna, zdroj : Železničář Ž 77
vagony. cz / historie / výsypné vozy |