Fotogalerie

Soukromník loží na 120%

soukromník

Krize nutí soukromé dopravce ložit své vlaky opravdu do posledního volného místečka, tak jako na lokomotivě řady 750 199-2 společnosti Viamont na zdařilé momentce Aleše K.

Kliknutím na obrázky níže otevřete prohlížeč s fotografiemi

Slezská úzkokolejka

Úzkorozchodná trať číslo 298 z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy ožívá o letních víkendech jízdami úzkorozchodného vláčku společnosti SLEZSKÉ ZEMSKÉ DRÁHY.

150 let dráhy Pardubice-Liberec

Železniční prehistorie

prehistorie

Jak už to tak bývá, zajímavé věci nebývají vždy ty nablýskané, vystavené na odiv, ale bývají to ty zaprášené,zastrčené v koutku v kopřivách. Tam do těch kopřiv jsem si zalezl v železniční stanici Jaroměř, abych nafotil vozy odstavené tamním železničním muzeem. V těch kopřivách se skrývá pravá, ale bohužel chátrající železniční prehistorie. Vozy ve stavu jako ten na obrázku vpravo už do provozovatelného stavu opravit nepůjde a kdyby se to přesto povedlo,budou to už z větší části repliky. Toto je však Historie.

Vozy v čele vlaku

O novém řídícím vozu řady 954 ( na první fotografii je vlak 15410 na vjezdu do stanice Trutnov střed ), vyrobeném přestavbou poštovního vozu řady Postw ve firmě Pars, označeném řadou Bdbftn, už byly napsány spousty stránek, obrazovek a já nevím čeho všeho dalšího.

Jak je na těchto stránkách zvykem, posuneme střed pozornosti trochu jinam, v tomto případě níže. Po původním vozu zdědil ten nový podvozky. V tomto případě podvozky GP 200 typu 8-819.0 a 8-819.1 ( bez ruční brzdy ). Podvozky tohoto typu se od ostatních podvozků GP 200 liší mimo jiné použitím špalíkové brzdy místo kotoučové.

Klasické soupravy

Provoz klasické soupravy, tj. lokomotivy + soupravy vozů, je ve srovnání se soupravou složenou z motorových a přívěsných vozů dražší a v čase hospodářské krize objednavatel již nechce financovat kapacitně ne zcela využité rychlíky na neelektrifikovaných tratích 032 z Jaroměře do Trutnova a 021 z Týniště nad Orlicí. V grafikonu vlakové dopravy 2009/2010 jich zbude jen zlomek.

Na obou zmíněných tratích jezdily ve dvouhodinovém taktu, směrovány do Prahy. Na elektrickou trakci přepřahaly ve stanici Hradec Králové hl.n. V motorové trakci byly vedeny stroji řad 749, 750, 754 z provozních jednotek Trutnov a Letohrad, později 754 z Trutnova a v elektrické trakci stroji 163 provozní jednotky Česká Třebová. Soupravy vozů jsou převážně složeny z pěti vozů v řazení A, BDs, 2x Bp, B domovské stanice Hradec Králové. Mezi Hradcem Králové a Prahou byly ve špičkách zesilovány dalšími vozy.

Oriet expres

Slavná souprava Orient expresu zavítala na tratě, které jsou spíše považovány za vedlejší a tak se lidé, kteří jsou zvyklí na kolejích vídat spíše vozy řady Btax, mohli podívat, že železnice může být i umění. Je trochu na škodu, že ani na uzemí Polska, ani v Čechách nebyla zařazena parní lokomotiva.

Vůz, který vydá za celý vlak

hlibinový vůz

24 náprav, délka přes nárazníky 55,21 metrů, vlastní hmotnost 172 tun, to jsou údaje, které by klidně mohly vydat na kratší manipulační vlak a to ještě musíme připočítat dva doprovodné vozy. Tak to vypadá když se v provozu objeví Hlubinový vůz.

Rybáky jako z Westernu

O vozech s podvozky typu Rybák najdete na těchto stránkách v nabídce vozidla článek. Že jste ještě rybáky v tomto atraktivním nátěru neviděli? To jste se ještě nesvezli ve westernovém městečku Šiklův mlýn u Zvole nad Pernštejnem tamním úzkorozchodným vláčkem.

Lokomotiva s typickým protáhlým pluhem a trochu traktorovým zvukem vás ve dovou vratných smyčkách proveze částí městečka a ve druhé vzdálenější smyčce můžete zhlédnout takto atraktivně natřené vozy, umístěné uvnitř smyčky. Také samo svezení po úzkokolejné železnici s kolejnicemi přibitými hřeby, kde malá kolečka drncají po křivolaké trati, stojí za to.

vagony. cz / fotky