Podvozek Y 32 (obr. 1) byl vyvinutý ve Francii v polovině sedmdesátých let 20. století pro vozy určené pro vlaky vyšší kategorie nazvané CORAIL, které poprvé vyjely na koleje SNCF v roce 1975. Pro podvozek jsou typické dlouhé jednoduché pružiny druhotného vypružení, pro které jsou vytvořeny v podélnících rámu podvozku dutiny.
obr.1: podvozek Y32 |
Ve spolupráci s francouzskými konstruktéry vyvinula italská firma Fiat Ferroviaria podvozky s označením Y0270, které jsou obdobné koncepce jako Y 32. Podvozek Fiat typ Y0270 přispěl k mezinárodnímu rozšíření této koncepce (vniklo tím i jedno z označení této koncepce podvozku - Fiat), protože byl v roce 1975 vybrán jako standartní podvozek pro vozy s jednotnými technickými parametry - EUROFIMA vozy- označené později jako UIC typ Z.
Koncepci podvozku Y 32 využívají rovněž podvozky SF 200 firmy Siemens, podvozky LD 800 (obr. 2) německé firmy ELH Halle, španělské podvozky GC-1, nebo polské podvozky 25AN (obr. 3).
obr.2: podvozek LD 800 |
obr.3: podvozek 25AN |
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / Fiat