Většina podvozků Y 25 je osazena špalíkovou brzdou. Síla brzdového válce, zesílená mechanickým převodem je vedena přes stavěč odlehlosti zdrží (výše uvedená zařízení jsou umístěná na spodku skříně vozu) na táhlo (obr.1 a 2 poz. 1).
obr. 1: schéma brzdy podvozku Y 25 |
Tahová síla je vedena k převodnicím 2, vzájemně ve střední části vázaným spojnicí převodnic 3. Převodnice, zavěšené pomocí závěsů převodnic 4 na rám podvozku, mají na spodní straně vázány rozpory 5, na které jsou upevněny brzdové zdrže 7. Podvozky konstruované pro rychlost do 100 km/h užívají jednošpalíkové brzdové zdže (obr 2), pro rychlost do 120 km/h zdrže dvojšpalíkové. Při porušení brzděním silně namáhaných závěsů zdrží 8 zabrání záchytky 6 pádu zdrží i s rozporami do kolejiště.
obr. 2: pákoví a tyčoví podvozku | obr. 3: pákoví a tyčoví podvozku |
obr. 4: Snímač zatížení DAKO SL v podvozku Y 25 |
Poslední převodnice je zavěšena v kotevníku 10 se čtyřmi otvory pro svorník převodnice. Při obnově jízdního obrysu kol soustružením je zmenšen průměr kola, ke kterému musí být adekvátně upravena odlehlost brzdových zdrží od kol. Odlehlost brzdových zdrží je možné zmenšit přesazením svorníku převodnice v kotevníku.
Snímač zatížení umístěný v rozsoše je součást zařízení složícího ke změně účinku brzdy v závislosti na zatížení vozu. Snímač zatížení DAKO SL (obr. 4) reguluje v součinnosti s přídavným ventilem DAKO D1 tlak v brzdovém válci. Více v samostatném článku.
U nákladních vozů s větším kilometrickým proběhem může být výhodnější použití kotoučové brzdy, kterou je nutné v pravidelných intervalech prohlížet v autorizovaných opravnách, ale v přepočtu na ujetý kilometr je provoz levnější.
obr. 5: kotoučová brzda podvozku Y 25 na voze Sggrss | obr. 6: kotoučová brzda podvozku Y 25 na voze Sggrss |
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / Y 25 / brzda