Pevné vedení dvojkolí

Ložiskové skříně (obr. 1 poz. 1) jsou uloženy nevypruženě pomocí svých osazení do výřezů v postranicích 2 a zajištěny šrouby 3, nebo u starších konstrukcí je ložisková skříň upevněna k postranici dlouhými svorníky. Takto tvoří postranice společně s dvojkolími podajný rám podvozku.
pevné vedení dvojkolídiamond
obr.1: pevné vedení dvojkolíobr. 2: podvozek Diamond

Pevné vedení dvojkolí lze realizovat pouze u podvozků s rámem, který je schopen sledovat křížové propady koleje. Rám podvozku Diamond (obr. 2) je tvořen dvěma postranicemi 2, vzájemně svázaných dvojkolími pomocí pevného vedení. Skříň vozu je uložena na příčníku 1, který je vypruženě uložen do výřezů postranic 2. Pružiny umožňují výkyv postranic ve svislé rovině a tak zajišťují bezpečnost proti vykolejení. Rychlost podvozků s pevným vedením dvojkolí nepřekračuje 100 km/h.
diamond
obr. 3: klínový tlumič podvozku Diamond
Krajní pružiny vypružení podvozku Diamond jsou součástí tlumení podvozku (obr. 3). Pružiny tlumení se svojí horní stranou opírají o klíny, které jsou pomocí šikmých ploch na spodní straně příčníku tlačeny do stran. Klíny tlumení jsou tlačeny na třecí plochy ve výřezech podélníků. Takto bylo vytvořeno progresivní tlunení, jehož intenzita je závislá na okamžitém zatížení podvozku.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / vedení dvojkolí / pevné