Předválečné série vozů měly zavázána kluzná ložiska vzor 8b s průměrem ložiskového čepu 120 mm, poválečné série měly nejdříve kluzná ložiska vzor 45, později valivá
obr.1: ložisko 45 V |
První stupeň vypružení tvoří listové pružnice (obr 2 poz. 1 a 2), na kterých je pomocí jednoduchých závěsů zavěšen rám podvozku. Pružnice jsou spodní stranou svého opasku 2 usazeny pomocí středícího čepu na horní stranu ložiskové skříně.
U vozů s přepravou osob jsou použity pružnice s deseti listy 1 o průřezu 127 x 12,7 mm, u poštovního vozu řady F a služebního vozu Dsd jsou na jedné straně (pod nákladním prostorem) osmilisté pružnice s průřezem listů 120 x 16 mm a na druhé (pod kanceláří) desetilisté s průřezem 127 x 12,7 mm. U všech řad vozů je délka pružnice mezi středy ok 1880 mm.
obr.2: pružnice prvotního vypružení |
Závěsy pružnice slouží kromě zavěšení rámu podvozku na pružnici rovněž k podélnému a příčnému vypružení podvozku, pro které jsou v rozsochovém vedení dvojkolí ponechány podélné a příčné vůle.
Šikmo uložený závěs (obr. 2) je tvořen dvojicí hraníků 3, které jsou usazeny v kamenech se žlábkovým sedlem 4. Spodní žlábková sedla jsou pomocí svorníku 5
obr.3: oblíkový závěs pružnice |
U staršího provedení podvozku jsou závěsy pružnic prvotního vypružení provedeny pomocí oblíků (obr. 3), místo kamenů se žlábkovým sedlem jsou použity kladky. Toto provedení hůře tlumí podélné a příčné rázy v závěsech než provedení hraníkové.
Každá ložisková skříň je vedena vůči skříni vozu v podélném i příčném směru dvojicí rozsoch (obr. 4 poz. 1) svařených z ocelových pásů přinýtovaných k rámu skříně vozu. Pravá a levá rozsocha jsou spojeny rozsochovou sponou 3, která rozloží podélné síly na obě rozsochy.
Osazení 4 ložiskové skříně se opírají o vodící příložky 2, přinýtované k rozsochám, vedení ložiskových skříní je jednostranné (obr. 5).
V rozsochovém vedení dvojkolí je ponechána vůle pro podélné vypružení 2 x 25 mm a vůle pro příčné vypružení 2 x 10 mm (první série vozů Aa podélná 2 x 17 mm, příčná 2 x 9,5 mm).
obr.4: rozsochové vedení dvojkolí | obr.5: jednostranné vedení |
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / Rybák / vypružení a vedení dvojkolí