Pancéřáky
Vozy řad Da Ba ABa (1929 a 1933)

V letech 1929 až 1933 se v Ringhofferových závodech na Smíchově začaly vyrábět služební vozy řady Da. Současně s těmito vozy bylo započato (1930-1931) s výrobou vozů druhé třídy Ba (do změny vozových tříd roku 1956 Ca) a v letech 1931-1932 byly vyráběny vozy první a druhé třídy ABa (do změny vozových tříd roku 1956 BCa).

Skříň vozu se od představků k čelu zužuje, ale střecha k čelům skříně pokračuje v původní šířce. Podle vzniklého převisu střechy v kombinaci s Pensylvánskými podvozky lze tuto typovou řady identifikovat. Svou přezdívku "pancéřáky" vozy získaly pro své silné oplechování. Tlušťka plechu: stěny 3 mm, střecha 1,6 mm. U vozů následujících typových řad byl používán na střechu i skříň vozu plech o tloušťce 2 mm. Silnému oplechování odpovídá i vyšší hmotnost, která je ve srovnání s obdobnými vozy 10 tun vyšší. Vůz Da je o více než 2 metry kratší a proto má hmotnost nižší (viz tabulka).

Vozy této typové řady jsou čtyřnápravové, vybavené pensylvánskými podvozky nýtované konstrukce. Aa 1958Původně byly vozy určeny pro mezinárodní provoz, postupně s nástupem novějších řad vozů byly užívány pouze ve vnitrostátním provozu nejvyšší rychlostí 100 km/h.

Nástupní dveře jsou jednokřídlé otočné s pevným oknem, přechody mezi vozy jsou řešeny sklopným můstkem a měchy. Čelní dveře jsou z oplechovaného dubového rámu otvírané dovnitř. Okna v oddílech a na chodbě jsou spouštěcí s jednoduchým sklem v kovových nebo dřevěných rámech. Osvětlení je žárovkové, palubní napětí 24V stejnosměrných, vytápění parní nízkotlaké, u vozu Da vysokotlaké

Vozy Da

Služební vůz půdorysně členěný na nástupní prostor, oddíl pro vlakvedoucího a zavazadlový prostor, ve kterém jsou dva oddělené celní oddíly. Dveře do zavazadlového prostoru jsou jednodílné posuvné s kladičkovým závěsem a závěrem se záklesným hákem a oky na olověnky. Ložná hmotnost vozu je 12 000 kg.

Vozy Ba

Vůz druhé třídy se čtyřmi malými, třemi velkými oddíly a postranní chodbou. V oddílech je celkem 88 míst k sezení na pevných dřevěných sedadlech, na každém představku je záchod. Větrání vozu je řešeno sklopným okénkem nad okny, nebo větračem se štěrbinovým uzávěrem. Spodek vozu je vyztužen vzpínadly

Vozy ABa

Vůz se čtyřmi oddíly 1. třídy, šesti oddíly druhé třídy a postranní chodbou. Na obou představcích je WC. V odílech je 24 míst k sezení na pevných čalouněných vlněným moketem potažených sedadlech v první třídě a 48 míst k sezení na pevných dřevěných sedadlech ve druhé třídě. Větrání v oddílech je přirozené nadokenními větrači se štěrbinovými uzávěry.
DaBaABa
Délka přes nárazníky20 450 mm22 710 mm22 750 mm
Hmotnost vozu38 200 kg44 000 kg46 000 kg
Soustava brzdyKnorr KpWestinghouse WWestinghouse W
Zdroj el. energie1 dynamo 24V/900 W1 dynamo 24V/1200 W1 dynamo 24V/1200 W
Prameny : Jindra-Frolík Osobní vozy ČSD

Zpět Pensylvánský podvozek