Pancéřáky Vozy řad Da Ba ABa (1929 a 1933)
V letech 1929 až 1933 se v Ringhofferových závodech na Smíchově začaly vyrábět služební vozy řady Da. Současně s těmito vozy bylo započato (1930-1931) s výrobou vozů druhé třídy Ba (do změny vozových tříd roku 1956 Ca) a v letech 1931-1932 byly vyráběny vozy první a druhé třídy ABa (do změny vozových tříd roku 1956 BCa).
Skříň vozu se od představků k čelu zužuje, ale střecha k čelům skříně pokračuje v původní šířce. Podle vzniklého převisu střechy
v kombinaci s Pensylvánskými podvozky lze tuto typovou řady identifikovat. Svou přezdívku "pancéřáky" vozy získaly pro své silné oplechování. Tlušťka plechu: stěny 3 mm, střecha 1,6 mm. U vozů následujících typových řad byl používán na střechu i skříň vozu plech o tloušťce 2 mm.
Silnému oplechování odpovídá i vyšší hmotnost, která je ve srovnání s obdobnými vozy 10 tun vyšší. Vůz Da je o více než 2 metry kratší a proto má hmotnost nižší (viz tabulka).
Vozy této typové řady jsou čtyřnápravové, vybavené pensylvánskými podvozky nýtované konstrukce.
Původně byly vozy určeny pro mezinárodní provoz, postupně s nástupem novějších řad vozů byly užívány pouze ve vnitrostátním provozu nejvyšší rychlostí 100 km/h.
Nástupní dveře jsou jednokřídlé otočné s pevným oknem, přechody mezi vozy jsou řešeny sklopným můstkem a měchy. Čelní dveře jsou z oplechovaného dubového rámu otvírané dovnitř. Okna v oddílech a na chodbě jsou spouštěcí s jednoduchým sklem v kovových nebo dřevěných rámech.
Osvětlení je žárovkové, palubní napětí 24V stejnosměrných, vytápění parní nízkotlaké, u vozu Da vysokotlaké
Vozy DaSlužební vůz půdorysně členěný na nástupní prostor, oddíl pro vlakvedoucího a zavazadlový prostor, ve kterém jsou dva oddělené celní oddíly. Dveře do zavazadlového prostoru jsou jednodílné posuvné s kladičkovým závěsem a závěrem se záklesným hákem a oky na olověnky. Ložná hmotnost vozu je 12 000 kg.
Vozy BaVůz druhé třídy se čtyřmi malými, třemi velkými oddíly a postranní chodbou. V oddílech je celkem 88 míst k sezení na pevných dřevěných sedadlech, na každém představku je záchod. Větrání vozu je řešeno sklopným okénkem nad okny, nebo větračem se štěrbinovým uzávěrem. Spodek vozu je vyztužen vzpínadly
Vozy ABa
Vůz se čtyřmi oddíly 1. třídy, šesti oddíly druhé třídy a postranní chodbou. Na obou představcích je WC. V odílech je 24 míst k sezení na pevných
čalouněných vlněným moketem potažených sedadlech v první třídě a 48 míst k sezení na pevných dřevěných sedadlech ve druhé třídě. Větrání v oddílech je přirozené nadokenními větrači
se štěrbinovými uzávěry.
| Da | Ba | ABa
| Délka přes nárazníky | 20 450 mm | 22 710 mm | 22 750 mm
| Hmotnost vozu | 38 200 kg | 44 000 kg | 46 000 kg
| Soustava brzdy | Knorr Kp | Westinghouse W | Westinghouse W
| Zdroj el. energie | 1 dynamo 24V/900 W | 1 dynamo 24V/1200 W | 1 dynamo 24V/1200 W
|
Prameny : Jindra-Frolík Osobní vozy ČSD
Zpět Pensylvánský podvozek
|