Vozy řady Bai, Da a DFa (1952-1962)Vozy řady Bai (do změny vozových tříd roku 1956 Cai, od roku roku 1983 By) byly vyrobeny ve dvou sériích (1. série 1952—1954, 2. série 1955—1958) v závodě Tatra n.p. závod Smíchov, dříve Ringhofferovy závody na Smíchově. Současně s vozy Bai se v závodě Tatra n.p. závod Smíchov začaly v roce 1957 vyrábět služební vozy Da, které se svými obrysy a záladními rozměry shodovaly s vozy Bai. Výroba vozů Da byla následně předána do Bautzenu NDR, kde byla v roce 1962 ukončena. V Bautzenu byla v roce 1961 vyrobena ještě jedna řada vozu tohoto typu, označená jako DFa. Parametry shodné pro všechny řadyVozy této typové řady jsou čtyřnápravové s délkou skříně 22 000 mm, délky přes nárazníky se v jednotlivých sériích lišily podle typu použitých nárazníků. Vzdálenost otočných čepů podvozků je 15 800 mm. Skříň vozu je celokovová svařovaná, s ocelovou vlnitou podlahou. Vozy jsou určeny pro vnitrostátní provoz rychlostí 120 km/h. U všech tří řad této typové série je použito parní nízkotlaké WFR a elektrické odporové vytápění, u vozu DFa doplněné kamny ve výpravně uzávěrů. Přechody mezi vozy původně sklopný můstek a měchy, později rekonstruováno na návalky.Vozy BaiVůz druhé třídy se dvěma velkoprostorovými oddíly , ve kterých je 72 míst k sezení. Na jednom představku je záchod a umývárna, na druhém je záchod a oddíl průvodčího. Nástupní dveře jsou řešeny jako otočné dvojité jednokřídlé s pevnými okny. Okna v oddílech polospouštěcí s jednoduchým sklem, u první série a části druhé ovládané kličkou vedle okna, jinak madly v horní části okna. Vůz se dal lehkou úpravou přestavět na lazaretní. Vozy DaVůz řady Da je Služební vůz s velkým zavazadlovým prostorem, určený k služebním účelům vlakvedoucího a k přepravě zavazadel v rychlíkovém a osobním provozu. U části vozů jsou v zavazadlovém prostoru dva oddělené celní oddíly.Vozy DFaSlužební vůz s poštovním oddílem, určený k služebním výkonům a k přepravě poštovních zásilek v rychlíkovém provozu. Vůz je půdorysně rozdělen na dvě stejně velké části (železniční a poštovní).Železniční část má oddíl vlakvedoucího a zavazadlový prostor. Poštovní část se dělí na výpravnu uzávěrů a výpravnu závěrů. Vstupní dveře jsou v železniční části vozu. V případě potřeby je možno otevřením posuvných dělících dveří spojit obě části a využívat celek pro jeden účel. Vůz je vybaven průběžným vedením pro vlakový rozhlas a telefon. Rozdílné parametry
Prameny: Jindra-Frolík osobní vozy ČSD |