Pákoví a tyčoví brzdy Pensylvánského podvozku
Síla vyvolaná brzdovým válcem (obr. 1, poz. 1), umístěným na spodku vozu, je vedena přes mechanický převod (převodnice 2, spojnice převodnic 3, regulační tyč stavěče odlehlosti zdrží 4),
který ji zesílí, dále na táhla (obr. 1, poz. 5 a obr. 2, poz. 11), která přivádějí tahovou sílu na pákoví podvozku - převodnici (obr. 2 a 3 - shodné číslování, poz. 6).
|
|
obr.1: mechanický převod brzdy vozu Bai typ 510 | obr. 2: pákoví a tyčoví podvozku
|
Pákoví a tyčoví podvozku má převod 1 : 1, protože slouží pouze k rozvodu síly k brzdovým zdržím 4 zavěšeným pomocí závěsů 5 na rámu podvozku. Pomocí dvou převodnic 6 spojených spojnicí 8 jsou oboustranně obrzěna kola přilehlé nápravy. Brzdové rozpory 10 slouží jako vahadlo, které rozvádí sílu od centrálně uložených převodnic na obě kola nápravy. Na odlehlou nápravu je síla přivedena obkročným táhlem 9.
Všechna kola jsou oboustranně obrzděna jednošpalíkovými, nebo dvojčtými zdržemi 4.
Při opotřebení jízdního obrysu kol je pomocí soustruhu vytvořen obrys nový. Při soustružení je zmenšen průměr kol a je nutné upravit odlehlost zdrží od kol. Odlehlost zdrží lze na podvozku seřídit přesazením svorníku v otvoru v kulise obkročného táhla 9.
|
obr.3: schéma pákoví a tyčoví brzdy Pensylvánského podvozku
|
Části rámu podvozku:
1 | podélník
| 2 | příčník
| 3 | podélná výztuha
|
| Součásti brzdy:
4 | dvojčitá zdrž
| 5 | závěs zdrže
| 6 | převodnice
| 7 | závěs převodnice
| 8 | spojnice převodnic
| 9 | obkročné táhlo
| 10 | rozpora zdrží
| 11 | táhlo od mechanického převodu
|
|
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozek Pensylvánský / brzda