Roku 1950 se v závodě Tatra n.p. závod Smíchov (dříve Ringhofferovy závody na Smíchově) začaly vyrábět vozy ABa a současně s nimi od roku 1951 vozy řady Ba (do změny vozových tříd roku 1956 BCa a Ca). Vozy řady Ba se vyráběly také v Kolíně a ve Studénce. Výroba těchto dvou řad vozů trvala do roku 1952.
obr.1: vůz řady Ba | obr.2: vůz řady Aa |
V roce 1958 byla vyrobena stokusová série vozů první třídy řady Aa. Vozy z roku 1958 se svými obrysy a záladními rozměry shodovaly s vozy ze série z let 1950-1952 a lze je snadno identifikovat podle zkosení střechy nad představkem.
obr.3 vyřazený nářaďový vůz v depu Hradec Králové, původně vůz řady ABa |
Vozy této typové řady jsou čtyřnápravové v oddílovém uspořádání postranní chodbou, na každém představku je záchod a umývárna. Vyhovovaly předpisům RIC a MC a mohly být používány pro mezinárodní přepravu. Vytápění je nízkotlaké parní a elektrické odporové (u části vozů řad ABa a Ba teplovzdušné, později rekonstruováno na odporové). Osvětlení je elektrické žárovkové, v oddílech první třídy jsou čtenářské lampičky. Skříň vozu je celokovová, svařovaná; bočnice a střecha jsou prodlouženy přes čelnici. Vůz je vybaven instalací pro vlakový rozhlas typu ČSD.
Délka přes nárazníky | 23 228 mm |
Délka skříně | 22 000 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 15 800 mm |
Uložení skříně vozu na podvozek | Kulovou olejem mazanou tornou tornou a dvojicí odpružených kluznic. |
Nápravová ložiska | Vzor ložiska 49 V, valivá, dvouřadá, naklápěcí |
Táhlové ústrojí | Neprůběžné, kuželovou pružinou vypružené, závislé na náraznících vyrovnávacím vahadlovým zařízením |
Mezivozový přechod | Původně sklopný můstek a měchy, později rekonstruováno na návalky |
Nástupní dveře | Jednokřídlé otočné se samočinným dvojitým zámkem a pevným oknem otvírané ven. |
Okna v oddílech a na chodbě | Polospouštěcí s vyvažovačem a jednoduchým sklem v rámech z nerez oceli. |
ABa 1950-1952 | Ba 1951-1952 | Aa 1958 | |
Míst k sezení | I/24, II/40 | II/80 | I/48 |
Hmotnost vozu | 34 500 kg | 34 500 kg | 38 000 kg |
Soustava brzdy | Knorr K1 | Knorr K1 | Dako, část Dako R |
Brzdových válců | 1 | 1 | 2 |
Nejvyšší rychlost | 130 km/h | 130km/h | 120, s rychlík. brzdou 140 km/h |
Zdroj el. energie | 1 dynamo 48V/3kW | 1 dynamo 48V/3kW | 2 dynama 48V/2,25kW |
Druh brzdových zdrží | jednošpalíkové | jednošpalíkové | dvojčité |
Řadové označení UIC | 50 54 39-18 xxx-x | 50 54 20-18 xxx-x | (51)50 54 18-10 xxx-x |
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozek Pensylvánský / vozy