Vozy řad ABa Ba Aa (1950-1952 a 1958)

Roku 1950 se v závodě Tatra n.p. závod Smíchov (dříve Ringhofferovy závody na Smíchově) začaly vyrábět vozy ABa a současně s nimi od roku 1951 vozy řady Ba (do změny vozových tříd roku 1956 BCa a Ca). Vozy řady Ba se vyráběly také v Kolíně a ve Studénce. Výroba těchto dvou řad vozů trvala do roku 1952.
vůz řady Bavůz řady Aa
obr.1: vůz řady Baobr.2: vůz řady Aa

V roce 1958 byla vyrobena stokusová série vozů první třídy řady Aa. Vozy z roku 1958 se svými obrysy a záladními rozměry shodovaly s vozy ze série z let 1950-1952 a lze je snadno identifikovat podle zkosení střechy nad představkem.
vůz žady ABa rok výroby 1958
obr.3 vyřazený nářaďový vůz v depu Hradec Králové, původně vůz řady ABa

Vozy této typové řady jsou čtyřnápravové v oddílovém uspořádání postranní chodbou, na každém představku je záchod a umývárna. Vyhovovaly předpisům RIC a MC a mohly být používány pro mezinárodní přepravu. Vytápění je nízkotlaké parní a elektrické odporové (u části vozů řad ABa a Ba teplovzdušné, později rekonstruováno na odporové). Osvětlení je elektrické žárovkové, v oddílech první třídy jsou čtenářské lampičky. Skříň vozu je celokovová, svařovaná; bočnice a střecha jsou prodlouženy přes čelnici. Vůz je vybaven instalací pro vlakový rozhlas typu ČSD.

Parametry shodné pro všechny řady

Délka přes nárazníky23 228 mm
Délka skříně22 000 mm
Vzdálenost otočných čepů15 800 mm
Uložení skříně vozu na podvozekKulovou olejem mazanou tornou tornou a dvojicí odpružených kluznic.
Nápravová ložiskaVzor ložiska 49 V, valivá, dvouřadá, naklápěcí
Táhlové ústrojíNeprůběžné, kuželovou pružinou vypružené, závislé na náraznících vyrovnávacím vahadlovým zařízením
Mezivozový přechodPůvodně sklopný můstek a měchy, později rekonstruováno na návalky
Nástupní dveřeJednokřídlé otočné se samočinným dvojitým zámkem a pevným oknem otvírané ven.
Okna v oddílech a na chodběPolospouštěcí s vyvažovačem a jednoduchým sklem v rámech z nerez oceli.

Rozdílné parametry

ABa 1950-1952Ba 1951-1952Aa 1958
Míst k sezeníI/24, II/40II/80I/48
Hmotnost vozu34 500 kg34 500 kg38 000 kg
Soustava brzdyKnorr K1Knorr K1Dako, část Dako R
Brzdových válců112
Nejvyšší rychlost130 km/h130km/h120, s rychlík. brzdou 140 km/h
Zdroj el. energie1 dynamo 48V/3kW1 dynamo 48V/3kW2 dynama 48V/2,25kW
Druh brzdových zdržíjednošpalíkovéjednošpalíkovédvojčité
Řadové označení UIC50 54 39-18 xxx-x50 54 20-18 xxx-x(51)50 54 18-10 xxx-x
Prameny : Jindra-Frolík Osobní vozy ČSD

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozek Pensylvánský / vozy