Vedení a vypružení ložískových skříní podvozku MD 52

Ložisková skříň

Dělená ložisková skříň podvozku MD 52, obsahující dvouřadá válečková ložiska 9, umožňuje vyvázat dvojkolí i s ložiskem bez nutnosti demontáže vedení dvojkolí, po které by bylo nutné seřídit rovnoběžnost náprav. Ložisková skříň se skládá ze tří částí, kdy je pouzdro 12 sevřeno objímkou, skládající se z horní (obr. 1 a 2 poz. 1) a spodní 2 části a staženo šrouby. Konzola horní části objímky ložiskové skříně je s rámem podvozku (s konzolou 8) vázána pasy vedení dvojkolí 7. Víko ložiskové skříně 3 těsní čelo ložiskové skříně proti úniku maziva a vniknití vody a nečistot a zároveň zajišťuje vnější ložiskové kroužky v pouzdru ložiskové skříně v axiálním směru.

Prvotní vypružení

Každá ložisková skříň je vypružena (primární vypružení, nebo též vypružení rámu podvozku) jednou sadou válcových šroubovitých pružin, kterou tvoří menší pružina 5 umístěná v uvnitř větší pružiny 4.
prvotní vypružení Minden-Deutz 52prvotní vypružení Minden-Deutz 52
obr.1: prvotní vypružení a vedení dvojkolí MD 52obr.2: prvotní vypružení a vedení dvojkolí MD 52

Zástavbový prostor pro vysoko položené pružiny, uložené na horní straně ložiskové skříně v ose nápravy, je vytvořen v dutině rámu podvozku 11. Tlumení pružin prvotního vypružení zajišťují kapalinové teleskopické tlumiče 6 vázané ke konzolám ložiskových skříní a rámu podvozku.

Vedení dvojkolí

V podélném i příčném směru je ložisková skřín vůči rámu podvozku vedena dvojicí ocelových vodících pasů (obr. 3 poz. 1). Vůči patce ložiskové skříně 2 je dvojice pasů v podélném i příčném směru vypružena pryžokovovým pružícím prvkem 3. Svým příčným drážkování jsou pasy přitlačovány do ozubení desek 4 pomocí svorníku 5. Ke konzole rámu podvozku 6 jsou pasy vázány pevně pomocí dvou desek s příčným drážkováním 7 a čtyř svorníků 8.
prvotní vypružení Minden-Deutz 52
obr.3: vedení dvojkolí

Při poruše vodících pasů je ložisková skříň vůči rámu podvozku nouzově vedena v podélném i příčném směru vodícím trnem (obr. 1 poz. 10) umístěným na horní straně ložiskové skříně. Trn nouzového vedení ložiskové skříně zajišťuje rovněž současné zvedání dvojkolí při zvedání vozu zvedáky.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / Minden Deutz / MD 52 / prvotní vypružení