Vypružení a uložení skříně vozu na podvozek MD 52

Podvozek MD 52 má druhotné vypružení kolébkové koncepce. Hlavní díly konstrukčního uzlu druhotného vypružení jsou:

kolébka
obr.1: druhotné vypružení podvozku MD 52

Celek druhotného vypružení je na konzoly rámu podvozku 5 zavěšen čtyřmi závěsy závěsy nosiče druhotného vypružení 4. Na dvojici závěsů je na každé straně zavěšen jeden podélně orientovaný nosič pružin druhotného vypružení 3, levý nosič je s pravým spojen příčnou vazbou 11. Na jednom nosiči jsou uloženy dvě sady pružin druhotného vypružení 2. Sadu pružin druhotného vypružení tvoří dvě paralelně řazené šroubovité válcové pružiny, menší umístěná uvnitř větší. Kolébka je uložena na čtyřech sadách pružin druhotného vypružení, uložených na dvou nosičích pružin druhotného vypružení. Horní strana kolébky je vybavena zařízením pro otočnou vazbu podvozku se skříní vozu, silentblok pro otočný čep 10, který je upevněn na hlavním příčníku spodku skříně a dvě nevypružené kluznice 9.

řez druhotným vypružením podvozku MD 52
obr.2: řez druhotným vypružením

Příčné vypružení podvozku

Jako pružící prvek příčného vypružení slouží svislé závěsy (obr. 1 a 2 poz. 4).
příčné vypružení a záchytka podvozku MD 52
obr.3: příčné vypružení a záchytka
Celková vůle pro příčné vypružení, vymezená příčníkem rámu podvozku (obr. 2 poz. 7) a pružícími elementy kolébky 8 je v přímé koleji 2x 60 mm, z toho posledních 25 mm je vypružených pružícím elementem.

V oblouku je příčná vůle na straně kolébky blíže ke středu oblouku zmenšena působením narážek s proměnlivou vůlí. Narážky s proměnlivou vůlí, závislou na natočení podvozku vůči skříni vozu, jsou tvořeny konzolami na spodku skříně vozu (obr. 3 poz. 2) a kladkami na vnější stojině rámu podvozku 1. Díky tvarování konzol je v ostrém oblouku v menším rozsahu zmenšena i vnější příčná vůle.

Příčné vypružení je tlumeno dvěma šikmými teleskopickými tlumiči (obr. 2 poz. 12) řazenými mezi nosiče pružin a podélníky rámu podvozku a jedním příčným tlumičem (obr. 4 poz. 6) řazeným mezi kolébku a příčník rámu podvozku.

Závěsy nosičů pružin druhotného vypružení je možné zkracovat a tím výškově stavět podvozek. Při přetržení silně namáhaných závěsů jsou nosiče nouzově neseny záchytkami (obr. 3 poz. 3).

Podélné vypružení a vedení kolébky

V podélném směru je kolébka (obr. 4 poz. 1) vůči rámu podvozku 2 vedena dvojicí táhel 3. Vypružení kolébky v podélném směru zajišťuje pryžové uložení táhel na kolébce i na rámu podvozku. Prostor pro podélné vypružení je vymezen mezi podélnými narážkami rámu podvozku (obr. 1 a 2 poz. 6) a konzolou kolébky 7.
podélné vedení podvozku MD 52
obr.4: podélné vedení
Konstrukce podélného vedení kolébky dobře eliminuje kolébání skříně vozu na pružinách druhotného vypružení, některé varianty podvozku MD 52 jsou vybaveny torzním stabilizátorem (horizontálně vedené svorníky pro uložení podélných táhel na rám podvozku).

Na obrázku 4 jsou patrné postranní kluznice 5 z odolného plastu, které nesou hmotnost skříně vozu a otvor pro zasunutí otočného čepu 4, který přenáší sily, které vznikají mezi skříní vozu a kolébkou ve vodorovné rovině.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / Minden Deutz / MD 52 / druhotné vypružení