Rám podvozku Görlitz Va

Rám podvozku Görlitz Va je svařený z ocelových nosníků do tuhé uzavřené konstrukce.

Nosníky Rámu

Podélníky

Podélníky (obr. 2 a 3 pozice 1 - shodné číslování) jsou svařeny z ocelových plechů do do uzavřeného - skříňového profilu (obr. 1B). V průřezu je podélník složen z horní pásnice (obr. 1, poz. 1), dolní pásnice 2 a dvou stojin 3.
uzavřené profily
obr.1: řez skříňovými profily nosníků
Průřez podélníků je směrem od středu podvozku zmenšován v závislosti na velikosti uvažovaného zatížení v damém místě. Od místa zavěšení skříně vozu (obr. 2 a 3, poz. 5) směrem k čelníkům 3 se zmenšuje výška podélníků (klesá horní pásnice), za prvním trnem vedení dvojkolí (první opora rámu podvozku vůči kolejnici) se podélník zužuje.

Příčníky

Dvojice příčníků (obr. 2 pozice 2) je svařena z ocelových plechů do skříňového profilu (obr. 1B). Provedení a umístění příčníků je dáno umístěním kolébky druhotného vypružení, příčníky mají funkci při podélném vedení kolébky (viz níže).

Čelníky a podélné výztuhy

Čelníky (obr. 2 pozice 3) jsou svařeny ze dvou lisovaných profilů do uavřeného profilu (obr. 1A). Slouží k vázání podélných výztuh 4 a k zavěšení brzdových rozpor. Podélné výztuhy 4, tvořené „U“profily, jsou určeny k vázání součástí brzdy (spojnice převodnic).
rám podvozku Görlitz Va
obr.2: rám podvozku Görlitz V - konstrukce hlavních nosníků je shodná s Görlitz Va

Konstrukční uzly vázané k rámu

Rám podvozku je nesen pružinami prvotního vypružení uloženými v osazení vodících trnů (obr. 3 poz. 9), které jsou přišroubovány na spodní stranu podélníků.

Rám podvozku je uzpůsoben k zavěšení a vedení druhotného vypružení. Závěsy nosiče druhotného vypružení 5 jsou kyvně zavěšené na horní pásnici podélníku a procházejí otvorem skrz podélník, kde je v dolní pásnici vytvořen dostateřný otvor pro jejich výkyv. Pro nouzové závěsy druhotného vypružení jsou ke spodní pásnici podélníků přivařeny konzoly 10. Pro vedení kolébky druhotného vypružení jsou na příčnících 2 upevněny vodící desky, které vedou kolébku v podélném směru 7. Narážky v příčném směru 6 vymezují prostor pro příčné vypružení podvozku.

K upevnění vodorovných tlumičů příčných pohybů kolébky vůči rámu podvozku slouží konzoly 8 přivařené na příčnících, tlumiče svislých pohybů kolébky vůči rámu jsou upevněny 11 ke stojině podélníku.
rám podvozku Görlitz Va
obr.3: rám podvozku Görlitz Va

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Görlitz / podvozek Görlitz Va / rám