Vedení a vypružení ložiskové skříně podvozku Görlitz V

Ložisková skříň

Ložiskové skříně vzor 64V, u novějších verzí 74V (obr. 1) obsahují dvojici válečkových ložisek s válcovou dírou vnitřních ložiskových kroužků, natažených přímo na ložiskový čep nápravy. U ložiskové skříně vzor 64V je těsnící labyrint na opěrném kroužku axiální, ložisko 74V má labyrint na těsnícím kroužku (obr. 1 poz. 7) radiální. Ložisková skříň je z ložiskového čepu nápravy demontována i s vnějšími ložiskovými kroužky, klecí a válečky, vnitřní ložiskové kroužky zůstávají na ložiskovém čepu.

Každá ložisková skříň (obr. 2 poz. 1) má dvě konzoly ložiskové skříně, (obr. 2 poz. 2) které přes pryžové podložky nesou pružiny prvotního vypružení a svým osazením (obr. 2 poz. 3) vedou jejich spodní stranu ve vodorovné rovině. Pomocí trnů vedení dvojkolí, procházejících pouzdřenými otvory konzol, jsou ložiskové skříně vedeny bez vůlí vůči rámu podvozku v podélném i příčném směru. Součástí ložiskových skříní 74V jsou i konzoly tlumičů prvotního vypružení (obr. 2 poz. 4)
ložisko 74V
obr.1: ložisko 74V
ložisko 74V
obr.2: ložisková skříň 74V

Konstrukce ložiska

Na sedlo opěrného kroužku nápravy (obr. 1 poz. 2) je po ohřátí na 150°C naražen opěrný kroužek (obr. 1 poz. 7). Na ložiskový čep (obr. 1 poz. 1) se následně nasunou oba vnitřní ložiskové kroužky valivých ložisek (obr. 1 poz. 4), ohřáté na teplotu 80°C. Do vnitřku demontované ložiskové skříně (obr. 1 poz. 3) je naražen krycí plech (obr. 1 poz. 8) a následně postupně oba vnější ložiskové kroužky (obr. 1 poz. 5) i s klecí a válečky (obr. 1 poz. 6) a tento celek je následně nasunut na oběžné dráhy vychladlých vnitřních kroužků na ložiskovém čepu nápravy a zajištěn přírubovou (obr. 1 poz. 12) a koncovou (obr. 1 poz. 11) deskou. Na straně vzdálenější od středu nápravy jsou vnější ložiskové kroužky zajištěny předním víkem ložiska (obr. 1 poz. 9) se zátkou (obr. 1 poz. 10).

Prvotní vypružení

Dvojkolí jsou vůči rámu podvozku vypružena šroubovitými válcovými pružinami prvotního vypružení (primární vypružení, nebo také vypružení rámu podvozku).

Tab.1: parametry pružin prvotního vypružení
Závity celkemZávěrné závityVnější průměr pružinyPrůměr tyčesmysl vinutí
4 2 320 mm 40 mm pravý

Ve vodorovné rovině jsou pružiny vedeny v horní části osazením trnu vedení dvojkolí, ve spodní části vodícím kroužkem pružiny (obr. 6 poz. 4), který je přes pryžovou podložku (obr. 6 poz. 3) veden osazením konzoly ložiskové skříně. Podíl prvotního vypružení na celkovém vypružení vozu je 21%.
ložisko 74V
obr.3: prvotní vypružení 64V
ložisko 74V
obr.4: prvotní vypružení 74V

Tlumení pružin prvotního vypružení bylo u podvozků s ložiskovými skříněmi vzor 64V (obr. 3; poznáte podle šesti šroubů víka ložiskové skříně) realizováno pouze třením mezi pouzdrem konzol ložiskových skříní (obr. 6 poz. 5) a vodícím pouzdrem trnu vedení dvojkolí (obr. 6 poz. 6). Od roku 1974 byla z důvodů rychlého opotřebení vodících pouzder konstrukce upravena a mezi rám podvozku a ložiskovou skříň byly řazeny teleskopické třecí tlumiče. Prvotní vypružení ložiskové skříně 74V (poznáte podle čtyř šroubů víka ložiskové skříně) včetně teleskopického tlumiče je na obrázku 4.

Vedení ložiskových skříní (vedení dvojkolí)

Ve vodorovné rovině je ložisková skříň vůči rámu podvozku vedena bez vůlí dvojicí svislých vodících trnů (obr. 6 poz. 1), připevněných na spodní straně rámu podvozku. Na dříku trnu je maticí upevněno válcové pouzdro z tvrzené tkaniny (obr. 6 poz. 6), které prochází pouzdřeným otvorem (obr. 6 poz. 5) v konzole ložiskové skříně (obr. 6 poz. 2). Třením ocelového pouzdra konzoly ložiskové skříně o vodící pozdro trnu je realizováno tlumení pružin prvotního vypružení.
ložisko 74V
obr.5: vodící trn 64V
ložisko 74V
obr.6: vodící trn 74V

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Görlitz / podvozek Görlitz V / vedení dvojkolí

Valid HTML 4.0 Transitional