V roce 1995 byla tehdy státní organizací České dráhy vypsána veřejná soutěž na modernizaci stovky vozů řad B, Bh maďarské výroby z let 1966 až 1974 s cílem získat vozy schopné mezinárodního provozu v režimu RIC rychlostí 160 km/h. Soutěž vyhrála firma MOVO Plzeň, která si ke spolupráci přizvala firmy DVJ Dunakeszi z Maďarska a TEMOINSA ze Španělska. V roce 1997 byly vyrobeny čtyři řady vozů:
Oddílový vůz první třídy s postranní chodbou | Aee147 (původně Aeel) |
Velkoprostorový vůz první třídy | Apee148 (původně Ahee) |
Oddílový vůz druhé třídy s postranní chodbou | Bee246 (původně Beel) |
Velkoprostorový vůz druhé třídy | Bpee247 (původně Bhee) |
obr.1: vůz Apee Pardubice 26.8.2011 | obr.2: vůz Bee Praha hl.n 26.8.2011 |
Všechny čtyři řady jsou čtyřnápravové osobní vozy normální stavby provozovaný v mezinárodním režimu RIC rychlostí 160 km/h. Svými vnějšími rozměry odpovídají typu vou Y. Nově byly dosazeny nárazníky firmy Jarret s pryžokovovými pružícími prvky a s elastomerovým tlumičem. Minimální prijatá energie nárazníků je 50 kJ.
obr.2 oddíl vozu Bee | obr.3 chodba vozu Bee |
Nástupní dveře vozů výše uvedených řad byly řešeny jako předsuvné s dálkovým ovládáním a blokováním, čelní dveře dvoukřídlé pneumaticky otevírané se zařízením proti sevření cestujících. Dosazen centrální zdroj energie, nová WC buňka s elektronickým spouštěním vody, která je po několika letech provozu nově doplněna vakuovým systémem WC. Původní modernizované vozy jsou rovněž dále upravovány dosazením klimatizace a informačního systému.
obr.4: interiér vozu Bpee |
vagony.cz / pojezdy / podvozky / Görlitz V - Dunakeszi / vozy