Podvozek 4ANc má druhotné vypružení kolébkové koncepce, uložení skříně vozu na podvozek je pomocí otočného čepu a dvojice postranních kluznic. Hlavní díly konstrukčního uzlu druhotného vypružení jsou:
obr.1: druhotné vypružení |
Celek druhotného vypružení je na podélníky rámu podvozku zavěšen čtyřmi závěsy závěsy nosičů druhotného vypružení 4. Pravý i levý nosič pružin 3 je zavěšen vždy dvojicí hraníkových závěsů a spojen s kolébkou příčným táhlem (obr. 2 poz. 12). Na každém nosiči jsou uloženy dvě sady pružin druhotného vypružení 2. Kolébka 1 je uložena na čtyřech sadách pružin druhotného vypružení, uložených na dvou nosičích pružin druhotného vypružení.
Vlastní konstrukci kolébky tvoří plochá ocel a plechy svařené do skříňového profilu. Na spodní straně kolébky jsou v rozšířených koncích vytvořeny
obr.2: druhotné vypružení |
Na horní straně kolébky je vytvořen otvor s nalisovaným silentblokem, do kterého je zasunut otočný čep (obr. 2 poz. 10, obr. 3 poz. 1) upevněný na spodku skříně vozu. V blízkosti podélníků rámu podvozku vystupují z horní části kolébky kluznice (obr. 3 poz. 3), na kterých je uložena skříň vozu.
Na každém boku kolébky jsou přivařeny dvě narážky (obr. 2 poz. 14), které s narážkami na rámu podvozku 15 vymezují prostor pro podélné vypružení podvozku. Prostor pro příčné vymezení podvozku je vymezen mezi narážkami na vnější straně těles kluznic (obr. 3 poz. 3) a podélníky rámu podvozku.
Skříň vozu je na horní stranu kolébky uložena pomocí otočného čepu a dvojice postranních kluznic. Otočný čep (obr. 3 poz. 1), přišroubovaný na hlavním příčníku spodku skříně vozu 4, je veden skrz dutinu vytvořenou v kolébce 2. Po průchodu dutinou v kolébce je otočný čep (obr. 2 poz. 10) zajištěn klínem 11, který zajistí současné zvedání podvozku při zvedání vozu ve zvedácích.
obr.3: uložení skříně vozu na podvozek |
Hmotnost skříně vozu je přenášena z opěrek (obr. 3 poz. 5) na hlavním příčníku spodku vozu na dvě postranní kluznice kolébky podvozku 3 opatřené na styčných plochách kluzným povrchem.
Svislé vypružení kolébky vůči rámu podvozku tvoří čtyři sady šroubovitých válcových pružin (obr. 1 a 2 poz. 2) uložených na dvou podélně orientovaných nosičích pružin druhotného vypružení 3. Sadu pružin tvoří tři paralelně řazené pružiny, menší umístěné v dutinách větších. Kolébka 1, uložená na horní straně pružin, vede pomocí osazení v dutinách horní stranu pružin ve vodorovné rovině, spodní strana pružin je vedena osazeními v dutinách nosičů pružin. Pro zamezení namáhání pružin druhotného vypružení příčnými silami jsou nosiče pružin vázány ke spodní straně kolébky pomocí příčných táhel (obr. 2 poz. 12). Pružiny druhotného vypružení jsou tlumeny dvěma svislými kapalinovými tlumiči 9 řazenými mezi kolébkou a rámem podvozku.
Celkem čtyři závěsy nosičů pružin druhotného vypružení (obr 4 a 5) slouží jako pružící prvky příčného vypružení podvozku, kdy při vychýlení kyvadlového závěsu vzniká vratná síla obdobně jako u pružiny. Závěs nosiče pružin druhotného vypružení podvozku 4ANc má proměnlivou tuhost, kdy při určité stranové výchylce se táhlo 1 opře o opěrku 5 a další příčné vychylování dovolují pouze hraníky 4. Dojde tak ke zkrácení pružné délky závěsu a tím i ke zvýšení tuhosti příčného vypružení.
obr.4: vazba závěsu a nosiče pružin | obr.5: vazba závěsu a podélníku rámu podvozku |
legenda k obr. 4 a 5 |
|
Na základovou desku 8, přivařenou k horní pasnici podélníku rámu podvozku 7 je uložena opěrka závěsu 9 se žlábkem, do kterého zapadne břit matice 10. Břit odvalující se ve žlábku opěrky usnadňuje příčnou výchylku táhla závěsu 1, které je našroubováno do závitu matice s břitem 10. Závitového spojení táhla a matice s břitem je užíváno k výškovému stavění podvozku, kdy při ochabnutí pružin svislého vypružení, nebo ojetí kol je správné výšky nárazníků vozu dosaženo dotáhnutím táhla závěsu v matici s břitem.
K táhlu závěsu 1 je pomocí svorníku 3 upevněno sedlo hraníku 2. Na hranících 4 je kyvně zavěšen nosič pružin druhotného vypružení 6.
Příčná vůle mezi rámem podvozku a kolébkou, která je vychylována spolu s nosiči pružin, je na přímé koleji vymezena příčnými pevnými narážkami V oblouku je příčná vůle na straně blíže středu oblouku plynule snižována v závislosti na poloměru oblouku excentricky umístěnými narážkami (obr. 6 poz. 1) mezi rámem podvozku a konzolami 2 na spodku skříně vozu.
Příčné vypružení je tlumeno příčně orientovaným kapalinovými tlumiči (obr. 2 poz. 13) řazenými mezi kolébku a příčník rámu podvozku.
obr.6: příčná narážka s proměnnou vůlí |
Závěsy nosiče pružin, na kterých je přes druhotné vypružení zavěšena skříň vozu, jsou silně dynamicky namáhaná část, proto je nutné konstruovat nouzové závěsy druhotného vypružení (obr. 1 poz. 5).
V podélném směru je kolébka vůči rámu podvozku vedena bez vůlí dvěma shodně orientovanými podélnými táhly s pryžovým uložením (obr. 1 poz. 7), pro která jsou na kolébce i rámu podvozku vytvořeny konzoly. Pryžové uložení podélných táhel tvoří podélné vypružení podvozku, které má za úkol tlumit podélné rázy a přenos vibrací nežádoucích frekvencí z rámu podvozku na kolébku a tím i dál na skříň vozu.
Druhým úkolem podélného vypružení je omezení sinusového pohybu rámu podvozku vůči kolébce při vyšších rychlostech. Prostor pro podélné vypružení je vymezen podélnými narážkami mezi rámem podvozku a kolébkou (obr. 2 poz. 14 a 15).