Čtyři sady válcových šroubovitých pružin svislého vypružení jsou řazeny mezi konzoly ložiskových skříní 1
![]() |
obr.1: vypružení a tlumení podvozku |
Jako pružící prvek příčného vypružení slouží svislé závěsy 5, kterými je na podvozek zavěšena skříň vozu. Prostor pro příčné vypružení je vymezen mezi příčnou narážkou na podélníku rámu podvozku a narážkou na podélníku skříně vozu 9. Podélná narážka mezi rámem podvozku a konzolou uložení skříně 8 slouží k zachycení podélného rázu (při najení vozidel), který nezachytí pružná táhla podélného vedení podvozku. Mezi závěsy skříně vozu a konzolami na podélníku skříně vozu jsou řazeny pryžové tlumící bloky 6, které změkčují přenos sil mezi vozovou skříní a rámem podvozku.
Dvojkolí je vůči rámu podvozku vedeno bez vůlí vodícími trny 4, přišroubovanými k podélníku rámu podvozku. Trny jsou vedeny vnitřkem pružin svislého vypružení do otvorů v konzolách ložiskových skříní.
![]() |
obr.2: tlumič příčných pohybů |
Do uzlu svislého vypružení podvozku jsou mezi ložiskovou skříň a podélník skříně vozu řazeny dva hydraulické tlumiče 10, jako tlumící prvky svislého vypružení slouží rovněž pryžové prstence vedení dvojkolí. Příčný tlumič 11 je ukotven na jedné straně ke konzole tlumiče na rámu podvozku 12, na druhé k podélné výztuze spodku skříně vozu 13.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky VÚKV / podvozek VÚKV typ 8-807.8 / vypružení a vedení dvojkolí