obr.1: vedení dvojkolí podvozku 26.2.8 |
Rozsochy jsou svislá pravítka, která zajišťují vedení dvojkolí v podélném i příčném směru. Mezi vodítky rozsoch se pohybuje ložisková skříň opatřená osazením, které zabezpečuje skříň ve vedení. Obě rozsochy jsou ve spodní části spojeny rozsochovou sponou, která zajišťuje rozložení podélného zatížení na obě rozsochy.
vodící příložka rozsochy
osazení ložiskové skříně
rozsochová spona
obr.2: vůle v rozsochách |
Ložisková skříň se svou horní stranou opírá o opasek listové pružnice. Rozsochové vedení dvojkolí umožňuje v závislosti na konstrukci závěsů pružnice a velikosti příčné vůle (obr. 2 vůle X2) mezi osazením ložiskové skříně a vodící příložkou rozsochy i příčné vypružení dvojkolí vůči rámu podvozku. Podélná vůle X1 umožňuje natáčení dvojkolí v oblouku a podélné vypružení ložiskových skříní.
Podvozky Y 25 jsou charakteristické systémem vypružení podle Lenoira (čti Lenoára), který je typický tlumením pomocí šikmé závěsky pružiny a třecích příložek v rozsoše.
Systém vedení dvojkolí a vypružení je celý situován do masivního rámu z ocelolitiny (obr. 3), přivařeného k podélníku rámu podvozku. Ložiskové skříně jsou v podélném směru vedeny bez vůlí, v příčném směru je ponechána vůle 2 x 10 mm.
Ložiskové skříně jsou na stranách dále od středu podvozkuh vedeny takzvanou pravou rozsochou (Obr. 3, poz. 1), která ložiskovou skříň vede v podélném i příčném směru. Na styčných čelních plochách ložiskové skříně, na čelní straně rozsochy (obr.3 poz. 7) i
obr.3: vedení dvojkolí podvozku Y 25 |
Legenda k obr. 3
Pravá rozsocha
Nepravá rozsocha (konzola tlumení)
Vedení pružiny (vnitřní i vnější)
Vedení vnitřní pružiny
Vedení šikmé závěsky
Třecí příložky v příčném směru
Třecí příložka v podélném směru
Na straně ložiskových skříní blíže ke středu podvozku jsou ložiskové skříně v příčném směru vedeny takzvanou nepravou rozsochou (obr.3 poz. 2), v podélném směru je na straně nepravé rozsochy dvojkolí vedeno pístem tlumiče, procházejícím pouzdřeným otvorem v nepravé rozsoše (konzole tlumení). Přítlak pístu je vyvolán reakcí šikmé závěsky zavěšené na čepu konzoly tlumení, který prochází pouzdřeným otvorem v nepravé rozsoše.
Součástí konstrukce vedení dvojkolí je na straně konzoly tlumení trn vedení vnitřní pružiny (obr.3 poz. 4), vnější pružinu vede šikmou závěskou zavěšený talíř pružiny. Na straně rozsochy vede obě pružiny osazení na konstrukci rozsochy (obr.3 poz. 3).
Ložiskové skříně (obr. 4 poz. 1) jsou vůči rámu podvozku (obr. 4 poz. 5) odpruženy sadami šroubovitých válcových pružin. Vnitřní menší pružina začne působit až po určitém zatížení vnější pruřiny, až po poklesu rámu podvozku vůči ložiskové skříni o vzdálenost na obr. 4 značenou b. Díky této konstrukci je charakteristika vypružení lomená (po přilehnutí vnitřní pružiny výsledná tuhost vypružení vzroste). Takto vzniklé progresivní vypružení umožňuje zachovat malý pokles nárazníků vůči temeni kolejnice i při vekém rozdílu v hmotnostech prázdného a loženého vozu.
obr.4: tlumení Y 25 |
Šikmá závěska převádí tahovou sílu na talíř pružiny, který tlačí na píst tlumiče (obr. 4 poz. 3). Píst tlumiče má umožněn ve vedení pohyb pouze ve vodorovném směru, ve kterém převádí vodorovnou složku síly z talíře pružiny na bok ložiskové skříně, která je tlačena na třecí příložku v rozsoše (obr. 4 poz. 7).
Účinek tlumení je tak přímo závislý na velikosti reakce v šikmé závěsce, tedy naskutečném zatížení vozu. Nevýhodou tohoto způsobu tlumení je fakt, že ložisková skříň je tlumena v příčném směru stejnou intenzitou jako ve směru svislém a z tohoto důvodu jsou podvozky typu Y 25 hůře přizpůsobivé směrovým poměrům tratě.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / vedení dvojkolí / rozsochy