Tlumení šikmou závěskou podvozku Y 25

Podvozky Y 25 jsou charakteristické systémem vypružení podle Lenoira (čti Lenoára), který je typický tlumením pomocí šikmé závěsky pružiny a třecích příložek v rozsoše.
sestava
obr.1: tlumení
Pružina na straně nápravy blíže ke středu podvozku je rozepřená mezi konzolu ložiskové skříně a talíř pružiny (obr. 1 poz. 2), který je šikmou závěskou (obr. 1 poz. 4) zavěšen na konzole tlumení (obr. 1 poz. 6).

Šikmá závěska převádí tahovou sílu na talíř pružiny, který tlačí na píst tlumiče (obr. 1 poz. 3). Píst tlumiče má umožněn ve vedení pohyb pouze ve vodorovném směru, ve kterém převádí vodorovnou složku síly z talíře pružiny na bok ložiskové skříně, která je tlačena na třecí příložku v rozsoše (obr. 1 poz. 7).

Účinek tlumení je tak přímo závislý na velikosti reakce v šikmé závěsce, tedy naskutečném zatížení vozu. Nevýhodou tohoto způsobu tlumení je fakt, že ložisková skříň je tlumena v příčném směru stejnou intenzitou jako ve směru svislém a z tohoto důvodu jsou podvozky typu Y 25 hůře přizpůsobivé směrovým poměrům tratě.

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / tlumení / klínový tlumič Diamond

Valid HTML 4.0 Transitional