Podvozky Y 25 jsou charakteristické systémem vypružení podle Lenoira (čti Lenoára), který je typický tlumením pomocí šikmé závěsky pružiny a třecích příložek v rozsoše.
obr.1: tlumení |
Šikmá závěska převádí tahovou sílu na talíř pružiny, který tlačí na píst tlumiče (obr. 1 poz. 3). Píst tlumiče má umožněn ve vedení pohyb pouze ve vodorovném směru, ve kterém převádí vodorovnou složku síly z talíře pružiny na bok ložiskové skříně, která je tlačena na třecí příložku v rozsoše (obr. 1 poz. 7).
Účinek tlumení je tak přímo závislý na velikosti reakce v šikmé závěsce, tedy naskutečném zatížení vozu. Nevýhodou tohoto způsobu tlumení je fakt, že ložisková skříň je tlumena v příčném směru stejnou intenzitou jako ve směru svislém a z tohoto důvodu jsou podvozky typu Y 25 hůře přizpůsobivé směrovým poměrům tratě.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / tlumení / klínový tlumič Diamond