Podvozek SGP VS - RIC má druhotné vypružení kolébkové koncepce, hlavní díly konstrukčního uzlu druhotného vypružení jsou na obrázku 1, 2, 3 a 4 (číslování je shodné):
Celek druhotného vypružení je na podélníky rámu podvozku 5 zavěšen čtyřmi závěsy nosiče druhotného vypružení 4. Pravý i levý nosič pružin 3 je zavěšen vždy dvojicí hraníkových závěsů.
obr.1: řez druhotným vypružením |
Na každém nosiči 3 jsou uloženy dvě sady pružin druhotného vypružení 2. Sada zahrnuje dvě šroubovité válcové pružiny, větší vnější pružinu a menší paralelně řazenou pružinu s opačným smyslem vinutí, umístěnou v dutině větší (patrné na obr. 2). Kolébka 1 je uložena na čtyřech sadách pružin druhotného vypružení, uložených na dvou nosičích pružin druhotného vypružení. Svislé kmitání pružin 2 je tlumeno hydraulickými teleskopickými tlumiči 10 řazenými mezi rám podvozku a kolébku.
Prostor pro příčné vypružení kolébky vůči rámu podvozku je 2 x 35 mm. Prostor vymezují vypružené narážky (obr. 3, poz. 15) umístěné ve výřezu v příčníku rámu podvozku 6 (na straně blíže středu vozu), do kterého zapadá trn 14, spuštěný ze spodku skříně vozu. Posledních 13 mm příčné výchylky je odpruženo narážkami. Příčná vůle je proměnlivá v závislosti na natočení podvozku v oblouku. V oblouku o poloměru 250 m je na vnější straně oblouku zvětšena příčná vůle na 50 mm, na vnitřní straně oblouku je naopak snížena na 20 mm.
obr.2: druhotného vypružení | obr.3: druhotné vypružení |
Jako pružící prvek příčného vypružení slouží svislé závěsy nosiče pružin 4, při jejichž vychýlení vzniká vratná síla obdobně jako při napínání pružiny. Příčné kmitání kolébky je tlumeno hydraulickým tlumičem (obr. 3 poz. 16) řazeným mezi příčník rámu podvozku 6 a kolébku 1.
V podélném směru je kolébka vůči rámu podvozku vedena dvojicí podélných diagonálně umístěných táhel 11 ve tvaru ojnice. Jako pružící prvek podélného vypružení podvozku slouží pryžové uložení podélných táhel.
obr.4: trn pro vymezení vůle příčného vypružení |
Táhlo závěsu 1, je zavěšeno na horní pásnici rámu podvozku 9. Na závitové části táhla závěsu je našroubována matice s břitem 7, která kromě nesení zavěšené hmotnosti slouží rovněž k výškovému stavění podvozku. Příčný výkyv závěsu usnadňuje podélně orientovaný oblý břit matice 7, který se při příčném výkyvu odvaluje v oblém zářezu sedlové desky 8 umístěné v lůžku přivařeném k horní pásnici podélníku rámu podvozku 9. K táhlu 1 a nosiči pružin druhotného vypržení 2 jsou pomocí svorníků 3 upevněna sedla hraníků 4, která jsou spojena hraníky 5. Závěs je silně dynamicky namáhaná část podvozku, proto jsou z bezpečnostních důvodů konstruovány nouzové závěsy pružin. Při přerušení závěsu je nosič pružin druhotného vypružení nesen nouzovým závěsem 6.
obr.5: závěs nosiče prvotního vypružení | obr.6: břitové uložení závěsu |
Hlavní příčník skříně vozu (obr. 7, poz. 3) je na kolébku podvozku 4 uložen pomocí dvojice neodpružených kluznic 1 a otočného čepu 2. Hmotnost vozu spočívá na kluznicích, které jsou z důvodu snížení tření při otáčení podvozku kolem svislé osy otočného čepu uloženy v olejové lázni.
obr.7: uložení skříně vozu na podvozek |
Otočný čep 2 přišroubovaný k příčníku skříně vozu 3 prochází otvorem v kolébce, který je z důvodu absorbování vibrací vypouzdřen kompozitní - pryžokovovou pružinou (obr. 1, poz. 13).
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / SGP VS - RIC / druhotné vypružení