Vedení a vypružení ložískových skříní podvozků MD 50 a MD 36

Podvozek MD 50 i MD 36 mají shodnou konstrukci prvotního vypružení i vedení dvojkolí.
prvotní vypružení Minden-Deutz 36
obr.1: prvotní vypružení a vedení dvojkolí MD 36

Prvotní vypružení

Prvotní vypružení (primární vypružení, nebo též vypružení rámu podvozku) je tvořeno osmi sadami válcových šroubovitých pružin 1. Sada je tvořena dvěma paralelně řazenými pružinami, menší je umístěna v dutině větší. Vedení horní strany pružin ve vodorovné rovině zajišťuje osazení 2 tvořené stočenými pásky plechu přivařenými na spodní pásnici podélníku. Na spodní straně vedou pružiny osazení vytvořená na konzolách ložiskových skříní 3. Každá ložisková skříň je tlumena teleskopickým tlumičem 5 upevněným ke konzole na jejím víku. Konzola 4, přivařená ke stojině rámu podvozku, slouží zároveň jako záchytka při poruše horního upevnění tlumiče.

Vedení dvojkolí

V podélném i příčném směru je ložisková skřín vůči rámu podvozku vedena dvojicí ocelových vodících pasů 6 přišroubovaných ke spodní straně patek ložiskové skříně 3. Styčné plochy pasů i konzol jsou opatřeny příčným drážkováním pro zvýšení pevnosti spoje. Vodící pas blíže středu podvozku je upevněn k pevné konzole 7 přivařené ke spodní pasnici rámu podvozku, která slouží zároveň jako vodítko závěsu nosiče pružin druhotného vypružení. Pasy směřující k čelníkům podvozku jsou k rámu podvozku ukotveny pružnými konzolami 8. Konzoly přišroubované k čelníkům, pevné v příčném směru, jsou z důvodu dilatace pružné v podélném směru.

Při poruše vodících pasů je ložisková skříň nouzově vedena v podélném i příčném směru plochým vodícím trnem 9 umístěným na horní straně ložiskové skříně. Trn nouzového vedení ložiskové skříně zajišťuje rovněž současné zvedání dvojkolí při zvedání vozu zvedáky.

vagony.cz / pojezdy / podvozky / Minden Deutz / vedení a vypružení ložisek