Vedení a vypružení ložiskové skříně podvozku Görlitz VI

Ložisková skříň

Ložisková skříň vzor 74V (viz obr. 1) obsahuje dvojici válečkových ložisek s válcovou dírou vnitřních ložiskových kroužků 4, natažených přímo na ložiskový čep nápravy 1.
ložisko 74V
obr.1: ložisko 74V
Při demontáži je ložisková skříň 3 z ložiskového čepu nápravy demontována i s vnějšími ložiskovými kroužky 5 a klecí s válečky 6, vnitřní ložiskové kroužky zůstávají na ložiskovém čepu. Axiálně je ložisková skříň na čepu nápravy na vnitřní straně zajištěna opěrným kroužkem 7 nalisovaném na sedle opěrného kroužku nápravy 2 a na vnější straně přírubou 12 a koncovou deskou 11. Na Axiální zajištění ložiskové skříně na nápravě se podílí i víko 9, které rovněž těsní ložiskovou skříň před únikem maziva a vniknutím vody a nečistot. Zadní stranu ložiskové skříně těsní radiálně orientovaný labyrint opěrného (těsnícího) kroužku 7 s krycím plechem 8.

Pro uložení pružin prvotního vypružení má ložisková skříň uzpůsobeny dvě konzoly (obr. 2 poz. 1) které svým osazením vedou spodní stranu pružin prvotního vypružení 2 ve vodorovné rovině.

Prvotní vypružení

Každá ložisková skříň je vypružena dvěma sadami šroubovitých válcových pružin (obr. 2 poz. 2) uložených a vedených na spodní straně v konzolách ložiskových skříní 1. Sadu tvoří vnější pružina a vnitřní menší pružina, umístěná uvnitř větší. Na horní straně pružin je uložen rám podvozku, který má na spodní pasnici podélníku přivařena vodítka 3 z pásů plechu, která vedou pružiny ve vodorovné rovině.

Tlumení pružin prvotního vypružení zajišťují třecí teleskopické tlumiče 4 upevněné ke konzolám na stojině rámu podvozku a na víku ložiskové skříně.
prvotní vypružení Görlitz VI
obr.2: prvotní vypružení

Vedení ložiskových skříní

V podélném i příčném směru je ložisková skříň vedena laminátovým pasem 6 upevněným na jedné straně ke konzole rámu podvozku 5 a na druhé ke spodní straně konzoly ložiskové skříně. Styčné plochy mezi vodícím pasem a upevňovacími konzolami jsou opatřeny pro zlepšení pevnosti spoje příčným drážkováním. Při zlomení vodícího pasu je ložisková skříň nouzově vedena vodícím trnem na horní straně ložiskové skříně, který je veden v dutině podélníku rámu podvozku.

vagony.cz / pojezdy / podvozky / podvozky Görlitz / Görlitz VI / prvotní vypružení