Při pohybu kolejového vozidla po koleji dochází vlivem svislých a příčných nerovností k vyvolání kmitů působících na skříň vozidla. Nepříznivé účinky na skříň vozu působí při rozběhu, ale především při brzdění také v podélném směru. U soudobých vozidel se ve většině případů užívá vinutých pružin , které nemají vnitřní tření a u kterých je nutné zařadit tlumící prvky.
Vodící trn Jako tlumící prvek slouží u podvozků typu Görlitz a VÚKV vodící trn prvotního vypružení | Samostatný tlumič U podvozků Gp 200 a Görlitz V typ 74-RD se používá samostatný třecí tlumič. | ||
Třecí rozsochy a šikmá závěska Tlumení podvozku Y 25 | Klínový tlumič Klínový tlumič se používá u podvozku typu Diamond |
Ukolébkového uspořádání dvojitého vypružení je třeba tlumit kmity, vznikající mezi rámem podvozku a kolébkou. K tomuto účelu jsou používány samostatné kapalinové tlumiče. U druhotného vypružení je nutné tlumit pohyby ve svisléma v příčném směru.
Tlumení svislých i příčných pohybů šikmým tlumičem
U tohoto konstrukčního řešení tlumí jeden tlumič pohyby ve všech směrech. Užívá se například u podvozku Minden-Deutz
V odděleném uspořádání se pro každý směr pohybu užívá samostatné tlumící jednotky, jako například u podvozků typu Görlitz.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / tlumení