Prototyp vozu Balm (pro rozlišení označovaný též jako Balm-k, krátký Balm; nebo také Balm 18,5 m) byl vyroben v roce 1958. Vozy Balm (od roku 1983 Bix, od roku 2001 Btx) byly vyráběny ve dvou sériích: I. série 1960-1962, II. série 1965-1966.
Dvounápravové běžné podvozky lehké stavby byly též určeny pro motorové vozy řady M 240.0 (820).
1. Rám podvozku | Sestává ze dvou podélníků a dvou příčníků |
2. Prvotmí vypružení a vedení dvojkolí | Prvotní vypružení i vedení dvojkolí zajišťují šikmé pryžové bloky vložené mezi nápravová ložiska a rám podvozku. |
3 a 4. Uložení skříně vozu na podvozku | otočným čepem a postranními kluznicemi 4. |
5 .Kolébka | Je součást druhotného vypružení a je na ni uložena skříň vozu |
6. Druhotné vypružení | Systém druhotného vypružení zahrnuje dvě dvojice šikmých vinutých pružin s teleskopickým vedením uvnitř uložené na jha, která jsou zavěšena pomocí nosičů pružin a závěsů na rám podvozku. |
7. Brzda | Špalíková brzda s oboustranným obrzděním dvojkolí jednošpalíkovými zdržemi. |
Výrobce | Tatra n.p.Studénka |
Hmotnost | 4300 kg |
Nejvyšší povolená rychlost | 90 km/h |
Rozvor podvozku | 2300 mm |
Vzor nápravového ložiska | 71 V |
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozky Tatra / typ 1-740