vypružení úvod

Vypružení podvozkových vozidel

Mezi dvojkolími a rámem podvozku a mezi rámem podvozku a vozidlovou skříní jsou řazeny prvky svislého vypružení. Jejich účelem je :

  1. zajistit rovnoměrné rozdělení svislých kolových sil na nerovnostech koleje.

  2. snížit dynamické účinky na vozidlo i trať při jízdě s cílem zvýšit komfort cestování a ochránit náklad i konstrukci před velkými dynamickými rázy.

Podvozky nákladních vozů

Podvozky nákladních vozů jsou vypruženy pouze jednoduchým vypružením, u kterého jsou odpružena pouze dvojkolí hlubinový vůz od rámu podvozku a skříň vozu je na podvozek uložena neodpruženě. Odlišné řešení má podvozek typu diamond, kde jsou dvojkolí v rámu podvozku uložena nevypruženě a vypružení je realizováno mezi příčníkem podvozku a jeho podélníky.

Podvozky osobních vozů

Podvozky osobních vozů mají vypružení dvojité, u kterého jsou svislé rázy, způsobené nerovnostmi trati odpruženy nejprve primárním vypružením, umístěným mezi dvojkolími a rámem podvozku a následně ještě druhotným vypružením, kterým je vozová skříň odpružena od rámu podvozku. Systém druhotného vypružení umožňuje realizovat vypružení v příčném směru, které sníží dynamické účinky trati na vozidlo v příčném směru, především v obloucích. animace podvozku GP 200

Kolébkové uspořádání

Dvojité vypružení je u většity jím vybavených vozidel řešeno pomocí kolébky, umístěné mezi otočné uložení skříně vozu a druhotné vypružení. Pružiny druhotného vypružení povolují kolébce vůči rámu podvozku pohyby nejen ve svislém, ale i v podélném a příčném směru. Zatímco podélné pohyby kolébky jsou omezeny pomocí k tomu uzpůsobeného zařízení, ty příčné se využívají k příčnému vypružení, pro kterého je ponechána mezi rámem podvozku a kolébkou vůle. Protože je skříň ke kolébce podvozku vázána způsobem, který neumožňuje jejich vzájemný náklon, je tento náklon umožněn pružinami druhotného vypružení, jak je patrno z animace.

Součástí příčného vypružení jsou závěsky nosiče druhotného vypružení, které se chovají jako kyvadlo, kde při malých výchylkách asi do 5 stupňů vzniká vratná síla a tyto závěsy mají náčrt vypružení vlastnosti jako lineární pružiny příčného vypružení.

  1. Pružiny prvotního (primárního) vypružení

  2. Rám podvozku

  3. Nosič druhotného vypružení a jeho závěs

  4. Pružiny druhotného (sekundárního) vypružení

  5. Kolébka

  6. Otočné uložení skříně vozu na kolébku podvozku

  7. Skříň vozu

Bezkolébkové uspořádání

vypružení Při bezkolébkovém uspořádání je druhotné vypružení (v případě na obrázku vzduchové pružiny membránového typu podvozku 8-833) přímou vazbou mezi rámem podvozku a vozovou skříní. Druhotné vypružení přenáší svislé síly mezi vozovou skříní a podvozkem a umožňuje otáčení a náklon rámu podvozku vůči skříni vozu. Většinu podélných a příčných sil mezi skříní vozu a rámem podvozku je nutno přenášet samostatným zařízením (lana, ojničky).

vagony.cz / pojezdy / podvozkové / vypružení

Valid HTML 4.0 Transitional