Mezi dvojkolími a rámem podvozku a mezi rámem podvozku a vozidlovou skříní jsou řazeny prvky svislého vypružení. Jejich účelem je :
zajistit rovnoměrné rozdělení svislých kolových sil na nerovnostech koleje.
snížit dynamické účinky na vozidlo i trať při jízdě s cílem zvýšit komfort cestování a ochránit náklad i konstrukci před velkými dynamickými rázy.
Podvozky nákladních vozů jsou vypruženy pouze jednoduchým vypružením, u kterého jsou odpružena pouze dvojkolí od rámu podvozku a skříň vozu je na podvozek uložena neodpruženě. Odlišné řešení má podvozek typu diamond, kde jsou dvojkolí v rámu podvozku uložena nevypruženě a vypružení je realizováno mezi příčníkem podvozku a jeho podélníky.
Podvozky osobních vozů mají vypružení dvojité, u kterého jsou svislé rázy, způsobené nerovnostmi trati odpruženy nejprve primárním vypružením, umístěným mezi dvojkolími a rámem podvozku a následně ještě druhotným vypružením, kterým je vozová skříň odpružena od rámu podvozku. Systém druhotného vypružení umožňuje realizovat vypružení v příčném směru, které sníží dynamické účinky trati na vozidlo v příčném směru, především v obloucích.
Dvojité vypružení je u většity jím vybavených vozidel řešeno pomocí kolébky, umístěné mezi otočné uložení skříně vozu a druhotné vypružení. Pružiny druhotného vypružení povolují kolébce vůči rámu podvozku pohyby nejen ve svislém, ale i v podélném a příčném směru. Zatímco podélné pohyby kolébky jsou omezeny pomocí k tomu uzpůsobeného zařízení, ty příčné se využívají k příčnému vypružení, pro kterého je ponechána mezi rámem podvozku a kolébkou vůle. Protože je skříň ke kolébce podvozku vázána způsobem, který neumožňuje jejich vzájemný náklon, je tento náklon umožněn pružinami druhotného vypružení, jak je patrno z animace.
Součástí příčného vypružení jsou závěsky nosiče druhotného vypružení, které se chovají jako kyvadlo, kde při malých výchylkách asi do 5 stupňů vzniká vratná síla a tyto závěsy mají vlastnosti jako lineární pružiny příčného vypružení.
|
Při bezkolébkovém uspořádání je druhotné vypružení (v případě na obrázku vzduchové pružiny membránového typu podvozku 8-833) přímou vazbou mezi rámem podvozku a vozovou skříní. Druhotné vypružení přenáší svislé síly mezi vozovou skříní a podvozkem a umožňuje otáčení a náklon rámu podvozku vůči skříni vozu. Většinu podélných a příčných sil mezi skříní vozu a rámem podvozku je nutno přenášet samostatným zařízením (lana, ojničky).
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / vypružení