Cai

Vozy řady Bai, Da a DFa (1952-1962)

Vozy řady Bai (do změny vozových tříd roku 1956 Cai, od roku roku 1983 By) byly vyrobeny ve dvou sériích (1. série 1952—1954, 2. série 1955—1958) v závodě Tatra n.p. závod Smíchov, dříve Ringhofferovy závody na Smíchově. Současně s vozy Bai se v závodě Tatra n.p. závod Smíchov začaly v roce 1957 vyrábět služební vozy Da, které se svými obrysy a záladními rozměry shodovaly s vozy Bai. Výroba vozů Da byla následně předána do Bautzenu NDR, kde byla v roce 1962 ukončena. V Bautzenu byla v roce 1961 vyrobena ještě jedna řada vozu tohoto typu, označená jako DFa.

Parametry shodné pro všechny řady

Vozy této typové řady jsou čtyřnápravové s délkou skříně 22 000 mm, délky přes nárazníky se v jednotlivých sériích lišily podle typu použitých nárazníků. Vzdálenost otočných čepů podvozků je 15 800 mm. Skříň vozu je celokovová svařovaná, s ocelovou vlnitou podlahou. Vozy jsou určeny pro vnitrostátní provoz rychlostí 120 km/h. U všech tří řad této typové série je použito parní nízkotlaké WFR a elektrické odporové vytápění, u vozu DFa doplněné kamny ve výpravně uzávěrů. Přechody mezi vozy původně sklopný můstek a měchy, později rekonstruováno na návalky.

Vozy Bai

Vůz druhé třídy se dvěma velkoprostorovými oddíly , ve kterých je 72 míst k sezení. Na jednom představku je záchod a umývárna, na druhém je záchod a oddíl průvodčího. Nástupní dveře jsou řešeny jako otočné dvojité jednokřídlé s pevnými okny. Okna v oddílech polospouštěcí s jednoduchým sklem, u první série a části druhé ovládané kličkou vedle okna, jinak madly v horní části okna. Vůz se dal lehkou úpravou přestavět na lazaretní.

Vozy Da

Vůz řady Da je Služební vůz s velkým zavazadlovým prostorem, určený k služebním účelům vlakvedoucího a k přepravě zavazadel v rychlíkovém a osobním provozu. U části vozů jsou v zavazadlovém prostoru dva oddělené celní oddíly.

Vozy DFa

Služební vůz s poštovním oddílem, určený k služebním výkonům a k přepravě poštovních zásilek v rychlíkovém provozu. Vůz je půdorysně rozdělen na dvě stejně velké části (železniční a poštovní).

Železniční část má oddíl vlakvedoucího a zavazadlový prostor.

Poštovní část se dělí na výpravnu uzávěrů a výpravnu závěrů.

Vstupní dveře jsou v železniční části vozu. V případě potřeby je možno otevřením posuvných dělících dveří spojit obě části a využívat celek pro jeden účel. Vůz je vybaven průběžným vedením pro vlakový rozhlas a telefon.

Rozdílné parametry

BaiDaDFa
Hmotnost vozusérie I 31 500 II 33 500 kg34 400 kg35 800 kg
Ložná hmotnost-12 000 kg9000 kg
Soustava brzdyKnorr KpDako část Knorr KpDako
Brzdových válců122
Osvětlenížárovkovéžárovkovézářivkové
Zdroj el. energie1 dynamo 48V/2,25 kW1 dynamo 48V/3kW2 dynama 48V/3 kW
Druh brzdových zdržíjednošpalíkové část dvojčitédvojčitédvojčité
Řadové označení UIC50 54 20-11(22) xxx-x50 54 99-18 xxx-x51 54 91-18 xxx-x

Prameny: Jindra-Frolík osobní vozy ČSD

Zpět Pensylvánský podvozek