Podvozky Gp 200 jsou vybaveny kotoučovou brzdou, průměr brzdového kotouče je 590 mm. Ruční brzda, působící pouze na jeden podvozek, je od převodu kola ruční brzdy na skříni vozu ovládána pomocí bowdenů.
Podvozky všech typů GP 200 S a podvozky GP 200 typ 8-822.0 a 8-822.1
![]() |
obr.1: brzdící jednotky se zdvojeným pákovím |
Podvozky ostatních typů GP 200 jsou vybaveny kotoučovou brzdu se zdvojeným brzdovým pákovím a s jedním brzdovým válcem DAKO u každého dvojkolí (viz obr. 1).
Součástí kotoučové brzdy jsou (obr. 2):
Ukazatel stavu zabrzděno-odbrzděno ruční brzdy
Přestavovač režimu brzdy
Ukazatel stavu zabrzděno-odbrzděno tlakové brzdy
Automatický odbrzďovač
![]() |
obr.2: příslušenství brzdy |
Protismyková ochrana slouží k zamezení smyku dvojkolí při brzdění. Při zjištění smyku dvojkolí odbrzdí příslušný brzdový válec na krátkou dobu během níž dojde vlivem obnovení adheze k opětovnému roztočení dvojkolí.
![]() |
obr.3: protismykové generátory DAKO-FE l |
Souprava elektronického protismyku DAKO (schéma na obr. 4) pro jeden podvozek sestává z těchto přístrojů:
Generátor elektronického protismyku DAKO-FE l
Generátor DAKO FE 1 se montuje na ložiskovou skříň dvojkolí na místo víka skříně. Pohání se nápravou, prostřednictvím spojky, která zajišťuje
![]() |
obr.4: schéma protismykové ochrany |
Elektronický regulátor DAKO ZRA 09.2
Elektronický regulátor zpracovává informace získávané z generátorů a řídí účinkování vypouštěcích ventilů. Vstupním signálem je frekvence střídavého proudu. Regulátor je uložen v uzavřené skříňce, která se čelně nasouvá do vedení, uspořádaného ve vhodném prostoru uvnitř vozidla, například v přístrojové skříni vozu. Při poklesu rychlosti vozidla pod 10 km/h protismyk neúčinkuje. Všechny obvody elektronického regulátoru jsou na deskách s plošnými spoji, zasunutých v kazetách typu ALMES.
Vypouštěcí ventil DAKO-N4
Vypouštěcí ventil, vřazený do spojení brzdového rozváděče s brzdovým válcem, slouží ke spojení brzdového válce s ovzduším při zjištění smyku dvojkolí.
Tlakový spínač DAKO TSK 2.5
Tlakový spínač (TS) vypne při velkém vyčerpání brzdy (při poklesu tlaku vzduchu v pomocném vzduchojemu asi na 50 % provozního tlaku) protismykovou ochranu z činnosti. Montuje se v blízkosti elektronického regulátoru. Je pneumaticky spojen s pomocným vzduchojemem brzdy vozidla a elektricky s elektronickým regulátorem.
Samočinné vypnutí protismyku
Proti nežádoucímu trvalému nebo dlouhodobému účinkování je elektronická protismyková ochrana DAKO chráněna tím, že v případě nepřerušovaného přívodu proudu do některého z vypouštěcích ventilů po delší dobu než 6 s se protismyk samočinně vypne. K tomuto účelu slouží ochranné obvody, uspořádané v elektronickém regulátoru, které v popsaném případě vyřadí protismyk trvale z účinkování. Činnost protismyku se obnoví přepnutím vypínače do polohy O (vypnuto), odstraněním poruchy a opětným přepnutím vypínače do polohy I (zapnuto).
Kontrola účinkování protismyku
Ke kontrole účinkování protismyku na stojícím vozidle slouží ruční kolečka, která jsou částí generátorů Zatlačením a pootočením ručního kolečka (K) proklouzne třecí spojka, která spojuje rotor generátoru s náhonem, a rotor se pootočí. Tím se v cívce generátoru indukuje napětí, které způsobí zaúčinkování protismyku, což se projeví krátkodobým vypouštěním stlačeného vzduchu z brzdových válců.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozek GP 200 / brzda