Magnetická kolejnicová brzda (neadhezní brzda), sloužící jako doplňková brzda k adhezní (závislá na adhezi kolo - kolejnice) brzdě vozidla, je vyžadována u vozidel s vyšší konstrukční rychlostí než 160 km/h. Kromě dodané brzdné síly čistí aktivované brzdové trámce hlavy kolejnic a zlepšují tak podmínky adheze ve styku kolo - kolejnice. Magnetická kolejnicová brzda (dále jen Mg brzda) je samočinně spuštěna když:
Mechanická část Mg brzdy je tvořena dvěma podélnými trámci (obr. 1 poz. 1 2 4), umístěnými nad hlavami kolejnic, vzájemně spojenými příčnou vazbou (rozchodnice) 5. Celek je zavěšen na rám podvozku (většinou mezi nápravy) pomocí čtyř ovládacích válců (akční členy) 6, které v klidové poloze drží pomocí vestavěných pružin trámce ve výšce přibližně 100 mm nad temenem kolejnice a při aktivaci je pomocí stlačeného vzduchu přiblíží k temeni kolejnice.
obr.1: magnetická kolejnicová brzda DAKO |
Brzdový trámec je elektromagnet tvořený podlouhlou podélně orientovanou cívkou (obr. 1 a 2 poz. 2), která prochází vnitřkem podkovovitého jádra 1. Aby byla do magnetického obvodu zařazena i hlava kolejnice, jsou části článku jádra na spodní straně straně magneticky odděleny přechodovou lištou 3. Koncové díly 4 usnadňují pohyb trámce po nerovnostech trati.
obr.2: řez článkem magnetu |
Po dosednutí jádra na hlavou kolejnice je uzavřen magnetický obvod, ve kterém stejnosměrným proudem napájená cívka 2 vybudí magnetické pole (animace siločar na obr. 2), které trámec všemi články přitáhne ke kolejnici a vniklé tření vytvoří brzdící sílu. Cívka elektromagnetu je napájena z vozové baterie napětím 24 volt stejnosměrných až po přiblížení trámců k hlavám kolejnice.
Pokud okamžitá rychlost vozu klesne pod 50 km/h, je Mg brzda automaticky deaktivována, protože součinitel tření mezi kolejnicí a brzdovým trámcem a tím i účinnost brzdy se snižující se rychlostí prudce stoupá a zpomalení vozu by tak dosáhlo hodnot, které mají nepříznivý vliv na cestující. K příliš vysoké účinnosti Mg brzdy při nízkých rychlostech přispívá rovněž zmenšení vzduchové mezery mezi jádrem a kolejnicí díky menšímu vlivu nerovností trati.
obr.3: řez ovládacím válcem |
Píst (obr. 3 poz. 2), pevně spojený s tyčí 3, drží v horní poloze šroubovitá válcová pružina (obvykle jich bývá několik), která v klidové poloze vsune pístní tyč do otvoru víka pracovního válce 1 a tím je píst zajištěn v centrální poloze. Pouzdra 5 tlumí otřesy přenášené horní a dolní montážní přírubou. Vnikání nečistot do mechanismu válce brání manžeta 4.
Stlačený vzduch, přivedený na horní stranu pístu z napájecího potrubí, přemůže sílu pružiny a pístní tyč posune trámec, upevněný k spodní montážní přírubě k hlavám kolejnic.
Funkční magnetická kolejnicová brzda výrazně zvyšuje brzdící váhu vozu. Brzdící váha vozu (při dané hmotnosti) vyjadřuje schopnost jeho brzdy zastavit vůz za stanovených podmínek na smluvené dráze. Z brzdící váhy je vypočítáno brzdící procento:
Pro každý vlak je v sešitovém jízdním řádu stanovena výměra brzdících procent a pokud vypočtené brzdící procento vlaku nedosahuje stanovené výměry, musí být u daného vlaku snížena rychlost.
Na obrázku 4 vidíme zařízení pro kontrolu a nastavení tlakové brzdy voze Ampz.
obr.4: přestavovač režimu brzdy P - R - R+mg |
Při úplné zkoušce brzdy, kdy je po sestavení vlaku ověřen stav brzdy na všech vozech, musí být při zapnutém režimu R + Mg vyzkoušena magnetická brzda. Po odvětrání hlavního potrubí a stisknutí ovládacího tlačítka (na obr. 4 červený hříbek vpravo od manometru), dojde při správné funkci Mg brzdy ke spuštění trámců k hlavám kolejnic a aktivaci magnetu, která se projeví rozsvícením kontrolky nad tlačítkem.
vagony. cz / pojezdy / brzda / mechanická část / magnetická kolejnicová brzda