obr.1: vzduchová pružina podvozku 8 - 333 |
Druhotné vypružení tvoří dvě vzduchové pružiny membránového typu (obr.2 pozice 2) uložené na pryžových přídavných pružinách (obr.2 poz.1). Membrány umožňují natáčení podvozku vůči skříni vozu a fungují v součinnosti s vymezujícími narážkami jako příčné vypružení.
Na podvozku jsou dvě pružiny ovládané regulačními ventily. Ventily v závislosti na poloze skříně vozu vůči rámu podvozku regulují tlak vzduchu v pružinách. Regulační ventily jsou uchyceny na spodku vozu a s podvozkem jsou spojeny stavitelnými táhly. Úpravou délky jednotlivých táhel se nastavuje výška nárazníků a velikost kolových tlaků.
Při poruše vzduchového vypružení je možné jet i s cestujícími na nouzové pryžové odpružení, umístěné uvnitř vzduchových pružin, rychlostí maximálně 80 km/h do vzdálenosti 250 km. Bez cestujících podmínka vzdálenosti neplatí.
obr.2: řez membránovou pružinou |
Regulační ventil řídí v závislosti na zatížení vozu tlak vzduchu ve vzduchových pružinách a
obr.3 plnění pružiny |
Zatěžování vozidla - plnění (obrázek 3)
Při zatížení skříně dojde ke stlačení vzduchu v pružinách a tím k poklesu skříně vozu vůči podvozku. Tento pohyb vychýlí ovládací páku ventilu (obr.3 poz.4) směrem nahoru. Společně s ovládací pákou se natáčí vačkový hřídel (obr.3 poz.3), který nadzvedne plnící píst (obr.3 poz.1). Tím se otevře plnící sedlo a tlakový vzduch proudí z napájecího potrubí kanálem v tělese ventilu do výstupního hrdla a dále do vzduchové pružiny. Jejím plněním se začne pohybovat skříň vozidla nahoru a ovládací páka ventilu se vrací do rovnovážné polohy (viz obrázek 5, modrá barva značí tlak v pružině), čímž se uzavře plnící sedlo.
Odlehčování vozidla - vypouštění (obrázek 4)
|
|
Při jízdě, kdy výškové pohyby skříně jsou malé, pracuje ventil v tzv. pásmu necitlivosti.
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozek 8-833 / druhotné vypružení