Středoevropský nákladní podvozek je postupně zdokonalovaným základním typem nákladního podvozku 26-2, používaného u ČSD po roce 1947. Existovala vývojová řada podvozků: 26-2.4; 26-2.5; 26-2.6; 26-2.7; 26-2.8. Od svého vývojového předchůdce 26-2.7 se podvozek 26-2.8 liší zvýšením torny a kluznic o 10 mm, zkrácením spojnice převodních pák brzdy o 10 mm, snížením nosníku brzdy o 3 mm a zkrácením závěsek převodnic brzdy o 30 mm.
V šedesátých letech se vyrábělo několik variant podvozků typu 26-2.
Typ 26-2.8 vznikl rekonstrukcí typu 26-2.7 v souvislosti s přechodem
průměru dvojkolí 940 na 920 mm podle vyhlášky UIC 510.
Podvozek je určen pro čtyřnápravové nákladní vozy s hmotností na nápravu
do 21 t, jež mají přípravu pro zabudování automatického spřáhla.
Z důvodu rozlišení v provozu a při udržovacích pracích je typ 26-2.8 na obou
podélnících pod kruhovým otvorem označen číslicí 8 provedenou svarovou housenkou
Rám podvozku je celosvařovaný, uložený na ložiskových skříních vzoru 59 V
prostřednictvím osmilistých pružnic, které jsou zavěšeny na rámu plochými závěskami.
Hlavní příčník rámu podvozku je opatřen kulovou tornou a postranními kluznicemi.
1. Rám podvozku | Svařované konstrukce se dvěma podélníky, čelníky a hlavním příčníkem |
2. Vypružení | Listovými pružnicemi na plochých závěskách |
3. Vedení dvojkolí | Rozsochové |
4. Uložení skříně vozu na podvozek | Kulovou tornou a dvojicí kluznic |
5. Brzda | špalíková s oboustranným obrzděním dvojkolí |
...Hmotnost podvozku | 4500 kg |
...Rozvor podvozku | 2000 mm |
...Maximální provozní rychlost | 100 km/h |
vagony.cz / pojezdy / podvozkové / podvozek 26.2.8